Pura Vida! - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van sterre zwaanenburg - WaarBenJij.nu Pura Vida! - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van sterre zwaanenburg - WaarBenJij.nu

Pura Vida!

Door: Sterre zwaanenburg

Blijf op de hoogte en volg sterre

23 September 2017 | Costa Rica, Fortuna

taal barrières toch wel een van de moeilijkere dingen van deze reis. Alhoewel ik nu al 3 weken naar school ga hier en ik van heel verwarrende gesprekken naar iets minder verwarrende gesprekken ging. Blijft het lastig. Luisteren, lezen, schrijven gaat mij goed af maar het praten blijft moeilijk en eng. Ik zie in hoe waardevol alle kleine conversaties zijn. Hoe ik stiekem trots op mijzelf ben als het weer eens is gelukt om de mensen in de supermarkt te verstaan, of een klein gesprek te hebben met mijn mama Tica (gastmoeder). Ik kan het dan niet laten om even een klein dansje te doen in mijn hoofd. Het blijft lastig en ik verbaas mij erover hoe ik elke keer weer moed moet verzamelen om te praten. Oefenen is het beste dus zo zet ik mijzelf erover heen en bel mijn mama Tica als ik later thuis kom of ga naar de Bioscoop om een film te kijken in het Spaans (dit is dan wel een kinderfilm maar zo begrijp ik het wel). Ik ben blij dat ik heb besloten om nog een week langer op de taalschool te blijven om zo meer vertrouwen te krijgen in het Spaans.

Ondanks de taal barrières voel ik mij steeds meer thuis in het land. Het word een gewoonte om in de hobbelige bus te zitten of op de kapotte straten te lopen. De angst na de beroving zakt af en daar ben ik blij om (ik blijf voorzichtig). Ik voel mij thuis in de gewoontes en het doen en laten van de mensen. Vooral in de mañana mañana cultuur waarin iedereen alles op z’n gemakje doet en het echt niet erg is om een kwartiertje later aan te komen. Het feit dat ze zich hier niet zo vastklampen aan een schema doet mij goed.

Het enige wat mij nog altijd verbaast is de hoeveelheid eten en wat ze eten. S’ochtends eieren, sandwiches, pannenkoeken, fruit, yoghurt en van alles en nog wat. Met de lunch rijst, bonen, vlees, soep en sla. Alsof je dan nog niet vol zit voor de rest van de dag, scheppen ze s’ avonds twee keer zoveel op met precies hetzelfde. En dan voornamelijk veel kip. Vanavond was letterlijk m’n eerste avondmaal zonder kip! Ik ben blij als ik weer het Nederlandse eten kan eten!

Afgelopen weekend zijn we afgereisd naar La Fortuna en wat heb ik genoten! Costa Rica heeft enorm veel te bieden want we gaan van het strand, naar de jungle, de bergen en de vulkanen. La Fortuna is gelegen aan de vulkaan Arenal met daarachter een prachtig regenwoud inclusief hangende bruggen, dieren en watervallen. Dat niet alleen! Door de vulkaan zijn er hot Springs te vinden want geweldig is. Ik besloot samen met de rest van de school (we reizen meestal met meerde mensen van school) een tour te doen waarin we eerst 6 kilometer gingen hiken door het regenwoud met een overtuigende gids die duidelijk van zijn werk hield. We zagen apen, luiaards , vogelspinnen, toekans en nog meer vogels en beesten. Daarna liepen we over een hangende brug naar de waterval waar we konden zwemmen, alhoewel het water nogal koud was, was het net zo goed verfrissend. Eenmaal uit het water, was afdrogen niet nodig want het begon keihard te regenen. Dit keer niet erg want regen in het regenwoud is prachtig. Ik heb gedanst met de fransen en gelachen om de zwembaden in onze schoenen. Eenmaal terug in het busje zijn we naar de hotsprings gereisd. Aangekomen was het al donker en zijn we ‘bare foot walking’ naar de hotspring gelopen om daar uit te rusten met een cocktail en een lava mud masker. Al met al ik had de dag van m’n leven.

De rest van de week was ik nogal Sad. Ongetwijfeld een combinatie van een klein beetje heimwee, stress, niet wetende hoe de rest van m’n reis verloopt en vermoeidheid. Ik ben enorm moe, ik slaap meestal ruim 10 uur en blijf moe. Wat uitputtend werkt. Gelukkig had ik later de week een gesprek met mensen van school over m’n project en hoelang ik hier blijf. Ik heb besloten dat voor mijn gevoel 3 maanden genoeg is en ik dus begin december terugkeer naar Nederland.
Gelukkig viel na het gesprek en wat muziek luisteren in de regen, de rust in m’n hoofd terug en zie ik ernaar uit om verder te reizen naar m’n vrijwilligersproject. Mochten jullie alvast een kijkje willen nemen in m’n project bezoek dan de website www.vida-nueva.co.cr/en/projects/circo-fantazztico/

Pura Vida

p.s Pura Vida betekent leef het leven en in Costa Rica is dit het antwoord op alles!

  • 23 September 2017 - 12:34

    Veronique:

    Wauw!! Wat een prachtige foto's! Beetje jaloers en ik wel....

  • 23 September 2017 - 13:50

    Oma Annelies:

    Hoi lieve schat
    Na veel heen en weer gebel jou reis verslag kunnen lezen p

  • 24 September 2017 - 09:52

    Peter En Ceciel:

    Dag Sterre,
    Je mag inderdaad heel trots zijn op jezelf!
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sterre

Hoi, leuk dat je een kijkje neemt op mijn reisdagboek! Dit dagboek is vooral bedoeld voor vrienden en familie maar iedereen is welkom. Op het moment studeer ik in Finland maar ik heb al eerdere reizen naar Costa Rica gemaakt. Nieuwsgierig geworden? neem dan vooral een kijkje

Actief sinds 13 Sept. 2017
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 7210

Voorgaande reizen:

09 Januari 2020 - 30 Mei 2020

Studying abroad Turku

03 September 2017 - 01 Januari 2018

Costa Rica

Landen bezocht: