gestrand ergens in het bos en rare finse deuren. - Reisverslag uit Turku, Finland van sterre zwaanenburg - WaarBenJij.nu gestrand ergens in het bos en rare finse deuren. - Reisverslag uit Turku, Finland van sterre zwaanenburg - WaarBenJij.nu

gestrand ergens in het bos en rare finse deuren.

Door: Sterre Zwaanenburg

Blijf op de hoogte en volg sterre

05 Februari 2020 | Finland, Turku

Ik ben alweer bijna een maand in Finland en ik heb nog geen een blog geschreven dus hier ben ik dan eindelijk! De afgelopen maand stond voornamelijk in het thema van wennen en zorgen dat alles op z'n plek valt. In deze blog zal ik een samenvatting geven van Januari.

Op 9 januari ben ik richting Finland gevlogen samen met mijn vader. De eerste dag was best wel stressvol. We moesten om 4:00 uur opstaan en toen we eindelijk aankwamen in Helsinki moeten we nog twee uur lang met de bus naar Turku. Eindelijk in Turku aangekomen had ik 12 minuten over om mijn starterspakket op te halen waar mijn kookspullen en dekens in zouden zitten. Dat eenmaal opgehaald hadden we zoveel spullen dat we niet meer met de bus konden en kwamen we erachter dat de plek waar ik mijn sleutel moest ophalen, niet vlakbij mijn huis was. Uiteindelijk hebben we een taxi gepakt, die heeft mij afgezet bij de sleutel plek en is met papa doorgereden naar mijn huis. Drie kwartier later was ik daar ook eindelijk en konden we eindelijk het apartement in. Ik woon op de eerste verdieping (super chill dus) en mijn huisgenoot was nog niet hier dus we hadden het appartement voor onszelf. Nadat we boodschappen hadden gedaan en een deel van de spullen uitgepakt had ik wat problemen met de finse deuren. Ik wist niet dat letterlijk elke deur in Finland in het slot valt als je hem dicht doet. Ik had mijn sleutel in mijn kamer liggen en de deur dicht gedaan en toen kon ik hem dus niet meer open doen. Gelukkig kwam de man van de sleutels snel en was ik €52,08 lichter…. In de hoop dat ik die nog terug krijg.

De dag erna ben ik met papa naar Turku city gegaan en hebben daar even rondgelopen. Zaterdag hebben we geprobeerd naar mijn universiteit te fietsen dat zo'n 21 km buiten de stad ligt. Toch halverwege het tweede eiland omgedraaid want mijn heup trok het helaas niet. De fietstocht was wel mooi. Finland bestaat voor het grootste deel uit natuur, dat zorgt ervoor dat je maar een paar stappen buiten het centrum hoeft te zetten om in het bos terecht te komen. Zondag had ik afgesproken met een andere nederlandse exchange student genaamd Michelle en maandag had ik mijn eerste schooldag. Maandag hadden we les in de stad en hebben we wat praktische zaken geregeld. Daarna zijn we naar een museum geweest waar we leerde over Turku vroeger en hebben we een rondleiding gehad in de kathedraal van Turku. Dinsdag heb ik, paps naar het station gebracht want die ging weer terug naar Nederland.

De rest van de week ben ik naar school geweest. De manier van lesgeven is wel wennen hier. Zo heb je les van 9:30 tot 15:00 waarbij je de hele dag hetzelfde vak hebt. Tussen de middag eten de finnen warm dus krijgen we op school voor €2,60,- een warme maaltijd. Het cijfersysteem gaat van 1 - 5 maar je hebt de opdracht gehaald als je een 1 haalt. Op school is er geen tijd om aan de opdrachten te werken dus doe je dat thuis. Daardoor gaan we maar 2 á 3 dagen naar school. Het is wennen maar het werkt dus geloof dat het wel goed moet komen.

Mijn huisgenoot is ondertussen ook gearriveerd. Ze komt uit China en is een beetje verlegen maar ze is wel aardig. Daarnaast zijn er in mijn universiteit twee andere exchange studenten. Eentje is Duits en heet Elena en de andere student had ik zondag al ontmoet. Donderdag zijn we uit geweest en de finnen hebben een traditie tijdens het uitgaan. Elke student draagt een overal met patches die ze krijgen tijdens het uitgaan. De bar waar we naartoe gingen was vrij saai dus we zijn redelijk snel weer weg gegaan. Later hebben we Michelle´s verjaardag gevierd met pizza en games wat erg gezellig was. We wonen met z'n alle in een gebouw waar alleen maar exchange studenten wonen. Regelmatig hebben we dan ook een feestje in de clubroom beneden. Zo ontmoet je steeds nieuwe mensen wat erg leuk is!

Het is overigens niet al te koud hier. Het heeft even gesneeuwd maar dat blijft niet liggen. Afgelopen dagen was het weliswaar onder nul maar echt koud is het niet. Normaal hoort het -10 te zijn rond deze tijd in Turku. Al is het weer hier hoe dan ook onvoorspelbaar want zelfs in mei kan het nog sneeuwen. dus wie weet?

Nog een ding dat je hier niet moet doen is om 17.00 weggaan naar een onbekende plek om een wifi router op te halen. Ik dacht dat doe ik wel even gezien deze mevrouw op het eerste eiland van Turku woont waar we ook met de bus naar school langskomen. Deze mevrouw bleek uiteindelijk ergens midden in het bos te wonen waar geen straatlantaarns staan. Ik strandde dus ergens in het donker met aan weerszijde een bos en geen huis te bekennen. Gelukkig wilde ze wel even naar de weg toe komen en heeft uiteindelijk haar man mij naar huis gebracht omdat de volgende bus pas over één uur ging en ik niet in het donker aan de rand van de weg wilde wachten. Niet meer doen dus!

Al met al begint alles een beetje te wennen en voel ik mij hier steeds meer thuis. Ik ben druk bezig met school en mijn stage (die we moeten lopen) daarnaast sport ik veel dus misschien kom ik wel slanker terug in Nederland!

p.s. Ik heb voor onze schoolblog een video gemaakt over een van onze schooldagen. Het is in engels maar wel leuk om te zien!


  • 05 Februari 2020 - 16:15

    Peter En Ceciel:

    Hallo Sterre,
    Leuk om je verslag te lezen. Weer een hele ervaring. Wereldwijd was januari de warmste maand ooit, dus ook Finland zal daar mee te maken hebben. En leuk dat je veel sport, maar slanker terugkomen hoeft echt niet hoor! Nog een hele fijne en leerzame tijd toegewenst daar in Turku.
    Groetjes, Peter en Ceciel

  • 06 Februari 2020 - 10:01

    Peter:

    Leuk verslag veel plezier maken daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sterre

Hoi, leuk dat je een kijkje neemt op mijn reisdagboek! Dit dagboek is vooral bedoeld voor vrienden en familie maar iedereen is welkom. Op het moment studeer ik in Finland maar ik heb al eerdere reizen naar Costa Rica gemaakt. Nieuwsgierig geworden? neem dan vooral een kijkje

Actief sinds 13 Sept. 2017
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 7208

Voorgaande reizen:

09 Januari 2020 - 30 Mei 2020

Studying abroad Turku

03 September 2017 - 01 Januari 2018

Costa Rica

Landen bezocht: