wennen, wennen, wennen en nog eens wennen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van sterre zwaanenburg - WaarBenJij.nu wennen, wennen, wennen en nog eens wennen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van sterre zwaanenburg - WaarBenJij.nu

wennen, wennen, wennen en nog eens wennen

Door: sterre zwaanenburg

Blijf op de hoogte en volg sterre

13 September 2017 | Costa Rica, San José

En dan is de eerste week van mijn grote reis al weer voorbij!

Wat is er veel gebeurt, dus hierbij dan ook de eerste update van mijn reis!

Ik ben zondagochtend vertrokken en hoewel het afscheid lastig was kon ik ook niet wachten om met mijn reis te beginnen. Eenmaal in het vliegtuig, de tranen gedroogd en op naar Costa Rica. Eerst overstappen in Houston en dan in vliegtuig nummer 2. De heenreis verliep voorspoedig totdat we boven San Jose vlogen waar we problemen hadden met landen door het slechte weer (mist en onweer). Na 45 minuten boven San Jose rondjes te hebben gevlogen konden we eindelijk landen! Eenmaal op de grond zo snel mogelijk door naar de taxi die mij zou ophalen vanuit het vliegtuig en daar ontmoette ik Rebecca aka Becky. En door naar het gastgezin, die mij hartelijk verwelkomde.

Maandag was de eerste school dag. S’ochtends vroeg met de bus richting CRLA. In de bus ontmoette ik Alex (Engeland) die iets verder op in de straat woont. We begonnen met een kleine test in het Spaans waarbij ik niks kon beantwoorden maar dat was niet erg. Om 9 uur begon de eerste les en maakte ik kennis met mijn klasgenootjes. We zitten met 5 mensen in een klas, wat erg gezellig is. De docent was aardig alhoewel de lessen hier ietsjes anders gaan. Soms staat hij maar gewoon voor de klas en doen we niks. Later begreep ik dat dat bij andere klassen ook zo ging.

Dinsdag op naar school opnieuw. Helaas werd ik later de middag ziek, hoofdpijn en misselijkheid. Ik had geen zin in eten meer en wilde graag slapen, daardoor kreeg ik helaas al wat heimwee. Toen ik die middag thuis kwam bij m’n gastgezin was mijn mama Tica (gastmoeder) al op de hoogte en was ze heel lief. Vroeg naar bed in de hoop dat de volgende dag beter ging.

Woensdag ging het al een stuk beter. Ondanks dat ik nog steeds geen trek had in eten. Ik merk dat het brood hier heel anders is. Veel zoeter maar zeker niet lekkerder dus door brood werd ik misselijk. Dan maar geen brood eten. Later die middag hadden we kookles, dat was heel erg leuk.

Donderdag begon ik meer en meer te merken dat het leren van Spaans erg snel gaat als je geen andere keus heb. Nu is het zo dat mijn gastbroer wel een beetje Engels spreekt maar lang niet zo goed als ik.

Vrijdag is het weekend! Wij gaan van maandag tot donderdag naar school en dan zijn we vrijdag vrij. Dus tijd om San Jose centrum te gaan ontdekken. Nadat we wat rond hadden gelopen en een vlag van Costa Rica hadden gekocht besloten we richting het nationaal museum te lopen. Het nationaal museum was interessant vooral de vlindertuin was erg mooi. Het feit is dat Costa Rica geen leger heeft dus dat mensen zich hier beschermen door tralies voor de ramen te hebben, hekken voor huizen en alarmsystemen. Af en toe lijkt het net of je in een gevangenis bent! We wilde na het museum richting Central park lopen maar de regen viel met bakken uit de hemel dus dan maar richting de Starbucks. Aangezien het regenseizoen is regent het zowat elke dag. Rond 2 uur begint het en het ligt er een beetje aan hoelang het duurt. Meestal gaat het gepaard met onweer en bliksem. Als het regent dan regent het ook kei en keihard! Zelfs voor Nederlandse begrippen! Daarna koelt het best wel af dus dan is een sweater best handig!

Zaterdag/zondag vertrokken we om 6.00 met de bus richting Puerto Viejo (caribische zee). De reis duurde 4 en een halfuur maar ik denk dat als de wegen beter waren dat je er makkelijk binnen 2 uur kan zijn. Eenmaal aangekomen eerst even genoten van het prachtige uitzicht en daarna richting het hotel gegaan, omgekleed en de zee in gedoken + heftig verbrand op m’n rug. Het weer is hier niet echt geschikt voor roodharige mensen maar gelukkig bestaat er zoiets als zonnebrand factor 85.
S ’avonds richting de camping gegaan waar de rest van onze klasgenoten sliepen. Wat echt gaaf was aangezien ze in hangmatten sliepen en de hele camping bestond uit art overal zag je wel mozaïek, tekenen, andere dingen echt geweldig. De volgende dag weer richting het strand gegaan maar iets voorzichtiger met de zon geweest. Helaas ging de bus om 4 uur weer terug. Eenmaal terug in San Jose besloten we met een hele groep mensen richting de hoofdweg te lopen om daarna de bus terug te nemen. Klonk als een goed idee. Helaas liep het niet helemaal goed af…. Alex en ik namen de bus terug naar onze buurt en vanaf de bus stop is het nog 2 minuten lopen naar huis maar al naar een minuut werden we aangevallen door twee jongens met messen. Ze wilde onze spullen hebben en een van de twee begon aan mijn rugzak te trekken. In mijn paniek ben ik gaan roepen voor help en heb ik mij zo gedraaid dat ik de gozer met mijn elle boog z’n gezicht raakt waardoor hij mij los liet. Ik ben gaan rennen naar huis. Nu waren er al zoveel mensen gestopt dat de jongens zijn weggerend zonder buit. Alex en ik zijn beide Oké en hebben alles nog. Toch blijft het eng…. Dus de volgende keer toch maar de Uber of de taxi!

  • 13 September 2017 - 11:31

    Marga:

    Wauw wat een eerste week,wennen,leuke dingen doen,spannend en avontuurlijk,echt een week die bij jou hoord.als alles het zelfde was als thuis ,had je beter thuis kunnen blijven.nog heel veel leuke en avontuurlijke dingen gaan beleven,en dan maar weer delen met ons.doei doei

  • 14 September 2017 - 11:08

    Luc:

    een mooi verslag meisje. Ik wist het natuurlijk allemaal al want we volgen je op de voet, maar het is mooi om nog eens terug te lezen. Bij mij zijn de tranen van je vertrek nog niet gedroogd maar je gaat er vast wat moois van maken. Veel genieten! xxx

  • 14 September 2017 - 17:57

    Aukje :

    Wat een avontuur. En wat knap van je dat je die gek van je af heb weten te schudden.
    Heel veel plezier deze week. Hier regende het dat het net lijkt of je onder de douche staat. Dus bij jou veel beter. Groetjes uit duiven x

  • 18 September 2017 - 23:08

    Jacqueline:

    De cultuurshock die bij dit soort reizen hoort, heb je nu aardig achter de rug gelukkig.
    (Daar word je ook altijd een beetje misselijk van weet ik uit eigen ervaring :-)
    Dat jij en Alex door kwaadwillige knapen bijna beroofd werden is wel rot, zeg!
    Tanja stuurt me per whatsapp de facebookberichten door. En daarin lijkt het meer op een heerlijke vakantie.
    Ben benieuwd wanneer je aan de slag gaat met de theaterlessen.
    Mucha diversión!
    (als het niet goed is, hoor ik het wel :-)

  • 23 September 2017 - 12:32

    Veronique:

    Jeetje, wat een belevenis.!! Gelukkig ongedeerd en niets kwijt. Het is maar goed dat je inmiddels ook al heel veel prachtigs hebt gezien! Geniet ze!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sterre

Hoi, leuk dat je een kijkje neemt op mijn reisdagboek! Dit dagboek is vooral bedoeld voor vrienden en familie maar iedereen is welkom. Op het moment studeer ik in Finland maar ik heb al eerdere reizen naar Costa Rica gemaakt. Nieuwsgierig geworden? neem dan vooral een kijkje

Actief sinds 13 Sept. 2017
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 7218

Voorgaande reizen:

09 Januari 2020 - 30 Mei 2020

Studying abroad Turku

03 September 2017 - 01 Januari 2018

Costa Rica

Landen bezocht: